ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΙΑΣ ΤΗΣ 24/11/2010 ΤΟΥ ΤΕΕ/ΤΔΕ

Προβλήματα κατασκευής & χρηματοδότησης Στους μεγάλους Οδικούς Άξονες της Π.Δ.Ε.

Η νέα χάραξη στην εθνική οδό Κορίνθου – Πατρών – Πύργου αριθμεί 54 θέσεις εμπλοκής με τη ΣΓΥΤ. Οι κατασκευαστές του αυτοκινητόδρομου περιμένουν την ΕΡΓΟΣΕ να ολοκληρώσει τα έργα του που έχουν σταματήσει εδώ και μια 3ετία και μόνον σε ορισμένα σημεία προχωρούν με ρυθμό χελώνας.

Τα σοβαρά εμπόδια που έχουν ανακύψει στις περισσότερες από τις πέντε μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης του 2007, αφορούν σε καθυστερήσεις και δικαστικές εμπλοκές στις απαλλοτριώσεις, στη μεταφορά δικτύων κοινής ωφέλειας και στις αρχαιολογικές ανασκαφές. Σε τελευταία ανάλυση αποτελούν τη «χαρά των εργολάβων», που ποντάροντας στις καθυστερήσεις του Δημοσίου (έναντι των υποχρεώσεών του), ζητούν αποζημιώσεις ή «συμψηφισμό» σε δικές τους αδυναμίες – οφειλές. Το αποτέλεσμα όμως, εν τέλει βαρύνει τα έργα και τους πολίτες, προκαλώντας καθυστερήσεις από έως και δύο χρόνια.

Σ’ αυτά έρχονται να προστεθούν η απροθυμία των τραπεζών να χρηματοδοτούν έργα παραχώρησης σε περίοδο οικονομικής κρίσης, οι απειλές τους με «αποχώρηση» και, φυσικά τα άδεια ταμεία του Δημοσίου. Υπενθυμίζεται ότι, στις συμβάσεις παραχώρησης το Δημόσιο παρέχει αφενός μεν το χώρο για την κατασκευή του έργου αφετέρου δε συμμετέχει στο κόστος κατασκευής του έργου με χρηματοδοτική συμβολή της τάξης του 30% που καλύπτεται από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Οι παραχωρησιούχοι συμμετέχουν με ίδια κεφάλαια της τάξης του 10% ως 15%. Η υπόλοιπη δαπάνη καλύπτεται με δανειακά κεφάλαια.

Τρία χρόνια πέρασαν, ήδη έχει τρέξει το 50 έως και 60% του συμβατικού χρόνου και έχει υλοποιηθεί το 13 έως 24% των κατασκευών. Αυτό όμως δεν εμποδίζει τις εταιρείες διαχείρισης των αυτοκινητοδρόμων να προχωρούν σε αυξήσεις στις τιμές των διοδίων, αλλά και πύκνωση των σταθμών είσπραξής τους. Αυτή είναι και η μόνη πρόβλεψη που τηρείται και μάλιστα με θρησκευτική ευλάβεια στις περίφημες πέντε συμβάσεις του 2007 για τα έργα στους εθνικούς δρόμους. Ως τον Ιούνιο του 2011 τα διόδια της Εθνικής οδού Ελευσίνας – Κορίνθου – Πατρών (Ελευσίνα, Ισθμός, Ζευγολατιό, Ρίο) πρόκειται να γίνουν αμφίπλευρα, δηλαδή οι οδηγοί θα πληρώνουν και στις δύο κατευθύνσεις.

Η καταγραφή των προβλημάτων στους σημαντικούς οδικούς άξονες της Δυτ. Ελλάδας έχει ως εξής:

1. ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ: Ο εκσυγχρονισμός του εθνικού δρόμου Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος καθυστερεί λόγω των απαλλοτριώσεων σε τμήματα της παραλιακής ζώνης των νομών Κορινθίας και Αχαΐας.

Στα Βραχναίικα εκκρεμεί προσφυγή των τοπικών αρχών για αλλαγή στη χάραξη του δρόμου ώστε να μειωθούν οι επιπτώσεις στην κατοικημένη περιοχή. Πρόκειται για τμήμα 10χλμ., για το οποίο θα χρειαστεί να διατεθούν επιπλέον 100 εκατ. ευρώ.

Σημαντικότερο όμως ζήτημα αποτελεί η διέλευση της οδού από τον υγρότοπο του Καϊάφα που, μετά την απόφαση του ΣτΕ (απαγόρευσε την κατασκευή δρόμου ταχείας κυκλοφορίας μέσα από τον προστατευόμενο βιότοπο), επηρεάζει τα έργα σε μήκος 25χλμ. Οι εναλλακτικές λύσεις που έχουν επεξεργαστεί τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος προβλέπουν ή διακοπή του αυτοκινητόδρομου μετά τον Αλφειό ή ανατολική παράκαμψη που θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό κατά 200 εκατ. Ευρώ.

2. ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ: Υπάρχουν μεγάλα προβλήματα με τους πυλώνες και τα δίκτυα της ΔΕΗ. Χρειάστηκαν περίπου 100 παρεμβάσεις σε υποδομές της χαμηλής και μεσαίας τάσης, που έγιναν από τους κατασκευαστές και τα έξοδα καταλογίσθηκαν στο Ελληνικό Δημόσιο.

Στην περιοχή της Κλόκοβας υπάρχει καθυστέρηση λόγω προσφυγών των τοπικών αρχών για τη διαφύλαξη της προστατευόμενης ζώνης. Μεγάλες είναι και οι καθυστερήσεις στην παράδοση χώρων για την ανάπτυξη των εργοταξίων. Έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί στα μέσα του 2008 και σήμερα μόλις που καλύπτουν το 42% των υποχρεώσεων του Δημοσίου. Ειδικά στο τμήμα Άρτα-Γιάννενα είναι μόλις στο 15%.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι, το υπουργείο Υποδομών επεξεργάζεται ένα μνημόνιο συνεργασίας με το υπουργείο Πολιτισμού, ενώ ετοιμάζει και νομοθετική ρύθμιση τύπου fast track για να ξεμπλοκάρει τις απαλλοτριώσεις. Εκτιμάται πως η ρύθμιση θα κατατεθεί είτε στο νομοσχέδιο του «fast track», είτε στο νομοσχέδιο για τα Δημόσια Έργα. Επίσης συζητά τροποποιήσεις των συμβάσεων, που αναμένεται να υποβληθούν για ψήφιση από τη Βουλή έως το τέλος του χρόνου. Να σημειωθεί ότι, όπως ορίζουν οι συμβάσεις, όλες οι εκ των υστέρων προσθήκες έργων βαρύνουν εξ ολοκλήρου το Δημόσιο, όταν η συμμετοχή του στα αρχικά έργα ήταν 33%.

  • Απαλλοτριώσεις: Οι δρομολογούμενες αλλαγές κινούνται σε δύο επίπεδα. Στην εξεύρεση τρόπου επιτάχυνσης των διαδικασιών απαλλοτριώσεων στις συμβάσεις παραχωρήσης και στα λοιπά δημόσια έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, κατά το πρότυπο που ακολουθήθηκε για τα ολυμπιακά έργα, αλλά και στη βελτίωση του κώδικα απαλλοτριώσεων.
  • Περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις: Πρόκειται για το πλέον ακανθώδες θέμα. Εξετάζεται το ενδεχόμενο, για μικρής κλίμακας τροποποιήσεις των έργων, να μην απαιτείται αναθεώρηση των περιβαλλοντικών όρων του έργου. Επίσης στη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου να προβλέπονται συγκεκριμένες θέσεις για δανειοθαλάμους και αποθεσιοθαλάμους.
  • Οικονομικά ζητήματα: Υπάρχουν πολλά οικονομικής φύσης ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν, όπως: Η ομαλοποίηση καταβολής της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου και η επιτάχυνση επιστροφής του ΦΠΑ. Άλλα ζητήματα αφορούν στο ενδεχόμενο το κόστος μεταφοράς των δικτύων κοινής ωφελείας να βαρύνει το κράτος (μέχρι σήμερα το κάλυπτε ο εκάστοτε οργανισμός, π.χ. ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ). Επίσης, εξετάζεται νομοθετική ρύθμιση για τον έλεγχο και την αποπληρωμή των διεκδικήσεων σε ένα έργο και την επικοινωνία κράτους και παραχωρησιούχου για τα ζητήματα αυτά.
  • Αρχαιολογικές ανασκαφές: Δρομολογούνται ρυθμίσεις, σε συνεργασία με το ΥΠΠΟ, για την επιτάχυνση των αρχαιολογικών εργασιών, όπως: Η δημιουργία ειδικής υπηρεσίας του ΥΠΠΟ που θα παρακολουθεί κεντρικά τα μεγάλα έργα. Η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας ανάμεσα στον εκάστοτε παραχωρησιούχο και την αντίστοιχη αρχαιολογική υπηρεσία. Η σύνταξη στρατηγικής μελέτης αποτίμησης πιθανών ευρημάτων πριν από την έναρξη ενός έργου.

ΘΕΣΗ ΜΑΣ:  Λέμε ΝΑΙ σε διαφανείς ρυθμίσεις καταπολέμησης της γραφειοκρατείας, των ατέρμονων διαδικασιών και των αγκυλώσεων, με σεβασμό στην εφαρμογή της νομοθεσίας.

Στέφανος Κοσμάς

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: